Det der med at eksponere sig selv..

Når man har en webshop, som jeg, der er fyldt med tøj kunderne ikke kan prøve, føle, eller se rigtigt, hvad gør man egentlig så?

Svaret er ikke entydigt, men et rigtig godt bud er de sociale medier. Instagram, facebook, you name it.. Derudover er der også en masse arbejde omkring det, at ligge højt på google, alle de betalte annonceringer osv..

Men hvordan jonglerer man alle de bolde? -og hvordan griber man boldene, uden at skulle løbe alt for meget i zigzag?

Jeg har desværre ikke svaret, og jeg kan kun se tilbage og se på, hvad virkede og hvad virkede ikke? Jeg famlede sindssygt meget i blinde. Dels fordi jeg ikke var helt klar i spyttet overfor mig selv, i forhold til hvilken retning shoppen skulle, men også fordi jeg ville det hele.

Prøve det hele af. Men mest af alt; Sælge alt det tøj der lå på lager og betale de regninger der lå i en voksende bunke på kontoret.

Til at starte med, havde jeg en klar ide om, hvilken målgruppe jeg ville ramme, men efterhånden som tiden gik, havde jeg langt mere fokus på, at få solgt tøjet, og at få ordre afsted, end at holde hovedet koldt og stole på mig selv.

For undervejs var det nok det der skete. Jeg glemte at stole på mig selv og på den strategi jeg havde lagt for shoppen. Som selvstændig, er det regel nummer 1. Stol altid på dig selv. For hvis man ikke selv gør det, så tvivler jeg også lidt på, at kunderne gør det!

Det jeg sendte ud på de sociale medier blev meget push. Alt det jeg ikke ville, blev lige pludselig min nye strategi. Jeg havde alt for meget fokus på at sælge.

Jeg kunne også mærke at jeg mindre og mindre syntes om, at stå foran spejlet med min telefon. Nogen gange synes jeg det blev så kvalmt endnu engang at rose et par sorte bukser til skyerne. Jeg fik svært ved at inspirerer, hvilket er et kæmpe no go, når man ejer en webshop fyldt med tøj!!

Inden jeg startede webshoppen, viste jeg selvfølgelig godt, at jeg var nødt til at være massivt tilstede på de sociale medier. Det er ligesom webshoppens vindueskig til shoppen.

Det er her mange får øje på dig, men det var også der, at jeg virkelig kunne vise mit tøj frem. Hvordan det kunne styles. Hvordan det kunne styles på forskellige måder og fortæller om alle de nyheder der dumpede ind af døren.

Moden er jo sådan skruet sammen, at de fleste mærker har mellem fire og seks årlige kollektioner. Jeg var på indkøb ca et halvt år før tøjet kom på webshoppen. På indkøbene prøvede jeg også, så godt jeg kunne, at have dine følgere med. Hvilket jeg også synes var en svær balance. Jeg havde nemlig vildt svært ved at være ordentlig tilstede, hvis jeg også skulle nå at opdatere diverse sociale medier. Som menneske har jeg bare aller bedst og nemmest ved, at være til stede når jeg ikke også, skal have min telefon i hånden samtidig.

Ovenstående var noget jeg erfarede undervejs. Det var ikke noget jeg kunne have forudset. Egentlig havde jeg glædet mig til alt det, som skulle vise sig at blive noget, der slet ikke var mig. Med tiden havde jeg det svært med at føle mig ægte. Nogen gange synes jeg faktisk, at jeg blev lidt falsk at høre på. Det var ikke fordi jeg ikke mente det jeg sagde, men nogen gange følte jeg, at det var mere af pligt, end at jeg nød det.

Jeg lavede også den gigantiske fejl, at samligne mig med andre. Det er fjollet. Det gjorde, at jeg nogen gange ikke følte mig tilstrækkelig over for mig selv. Jeg følte ikke altid, at jeg kom 100% i mål med de opdateringer jeg lavede på de sociale medier. Jeg synes at alle andre gjorde det meget bedre end mig.

Det fører mig tilbage til start, hvor jeg skriver om, at have målgruppen fuldstændig på plads. Har du det, så ved du også hvordan du skal agere overfor din målgruppe. Du lærer målgruppen hurtigere at kende og vigtigst, du lærer at kende deres behov. Så snart målgruppen er på plads, er det langt nemmere at sælge. Du ved jo, at din målgruppe har et eler flere konkrete uafdækket behov/problemer, som kan løses ved din hjælp!

Når jeg sidder her, i min udestue og skrive indlægget her, synes jeg det lyder så nemt! Hvordan kunne noget så nemt, dog være så svært? Jeg havde de rette forudsætninger og alligevel er det kommet bag på mig!

Jeg var ikke god nok til, at bruge mit bagland. jeg havde en forventning om, at jeg sagtens kunne selv. Pludselig havde jeg nok for mange hatte på, og min hverdag handlede meget om drift, fremfor langsigtigt planlægning og god rutine.

Jeg ville dog aldrig gøre noget som helst om. Jeg har lært og lærer stadig. Virkelig meget om selv. Hvad er det jeg er god til, hvad skal jeg forsætte med og hvor kan jeg udvikle mig? Både karrirermæssigt, men også som menneske.

Det der med, at hive telefonen frem og tale ind i den, er for mig kun relevant, hvis jeg føler jeg reelt har noget på hjertet. For mig blev det nok bare for tomt snak, at beskrive en kjole eller de før nævnte sorte bukser. Nogen er bedre til det end jeg.

Skal jeg eksponere mig selv i fremtiden, tænker jeg, at det bliver lidt anderledes.

Gode tanker herfra <3

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *